fbpx Scroll to top
+48 786 966 333 | [email protected]

3 warunki prawidłowego odwzorowania kolorów produktów


Mateusz - 9 grudnia 2018 -

Co ma znaczenie?

Zdjęcie czerwonej sukienki na najnowszym Iphonie nierówne tej samej czerwonej sukience, na monitorze w pracy. Dlaczego tak się dzieje?

Powyższy przykład jest celowo przejaskrawiony. Różnice mogą jednak powstać zawsze, nawet przy dwóch, pozornie takich samych monitorach. Z jakiego powodu i jak tego można uniknąć? Zerknij niżej.

1. Kalibracja monitora

Kalibracja monitora
Kalibracja monitora

Nawet świetny monitor przeznaczony do retuszu nie odwzoruje kolorów poprawnie jeżeli nie jest skalibrowany. Kalibracja zapewni najlepszy balans kolorów, kontrast i jasność.

Pracując na skalibrowanym monitorze możesz spodziewać się, że kolory zdjęć przekazanych do wydruku będą maksymalnie zbliżone do tego, co widzisz na monitorze. Podobnie będzie w sytuacji gdy wyświetlisz zdjęcie na innym, skalibrowanym monitorze.

W naszym studiu używamy popularnego X-Rite i1Display Pro.

Dopełnieniem powinny być ściany i biurko w neutralnym kolorze. Najlepiej szarym lub białym. Pozwoli to uniknąć odbić w monitorze, które mogą powodować przekłamania w odbiorze barw.

Dodatkiem jest osłona / kaptur na monitor, która wyściełana materiałem pochłaniającym światło pozwoli zniwelować jego odbicia.

2. Paleta kolorów kontrolnych

Pigmentowy wzornik fotograficzny
Pigmentowy wzornik fotograficzny

Kolory, które otrzymujemy na zdjęciu z naszego aparatu nie są wiernym ich odwzorowaniem. Z pomocą może przyjść narzędzie do profilowania aparatu. Pozwala uspójnić i poprawić kolory, oszczędzając przy tym czas na etapie postprodukcji. Pamiętaj jednak, że niektóre materiały różnie przyjmują światło i żaden sprzęt nie zastąpi oka i późniejszej postprodukcji z produktem w dłoni.

Jest to proste w użyciu narzędzie. Używamy go na etapie zdjęć, tworząc następnie profil kolorystyczny, na przykład w Lightroomie.

Niezbędna jest szara karta z wzornika, która pozwoli nam uzyskać odpowiedni balans bieli. Nie powinniśmy polegać na automatycznym balansie bieli, który mamy dostępny w aparacie.

3. Światło

Oprócz neutralnych kolorów ścian istotnym jest światło w którym pracujemy. Ważny jest wskaźnik oddania barw. Kolory w odpowiednim świetle odbierane są naturalnie. W marszalstudio używamy świetlówek, których używają między innymi drukarnie i zakłady poligraficzne.

Retuszując produkt warto mieć go pod ręką. Tu również przyda nam się neutralne światło. Lampka biurkowa może nas zwieść, sugerując, że biel powinna być cieplejsza lub chłodniejsza.

Masz dodatkowe spostrzeżenia? Daj znać w komentarzu! ?

Pozostając w temacie

Podziel się opinią

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

EnglishGermanPolish