Mogłoby się wydawać, że wybór tła do zdjęć produktowych nie jest wielką filozofią – wybierasz pasujący kolor… i gotowe? Nic bardziej mylnego! Ten element fotografii również musi być przemyślany. Zastosowane barwy i tekstury wywołują konkretne emocje, które mogą wpłynąć na decyzje zakupowe klienta. Jakie? O tym opowiemy w poniższym artykule.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze tła



Flatlay, organicshot, a może zdjęcia lifestyle? Każdy z nich, choć mogą sprawiać wrażenie podobnych, wymaga innego tła. Decydując się na jego konkretny rodzaj warto zwrócić uwagę między innymi na materiał i teksturę, kolor czy scenerię.
Materiał i tekstura


Twoja marka ma bogatą ofertę kosmetyków? Co powiesz na jednolity kolor i gładkie tło? A może do tego dodamy mieniące się w świetle krople wody? To może zdecydowanie uatrakcyjnić pozornie proste kadry! W fotografii produktów spożywczych rewelacyjnie sprawdzą się natomiast kojarzące się z elegancją kamienie, a także przywodzące na myśl domowe ciepło drewno.
Sceneria zdjęć produktowych
Jeśli nie jednokolorowe tło to może aranżowana sceneria? W przypadku zdjęć kosmetyków może to być na przykład scenografia stylizowana na łazienkę, która kojarzy się z miejscem korzystania z produktu. To zdecydowanie ożywia zdjęcie i wprowadza atmosferę bliskości marki z konsumentem, dzięki czemu zatrzymują jego uwagę na dłużej i zapadają w pamięć.

Równie istotną zaletą takiego rodzaju aranżacji jest także możliwość przedstawienia zalet produktu oraz wizualne uatrakcyjnienie sklepu internetowego czy mediów społecznościowych marki. To z kolei może wpłynąć na poszerzenie rozpoznawalności marki i zwiększenie sprzedaży.
Popularne kolory tła



Ze względu na popularność packshotów nie tylko na marketplace’ach, ale także w niezależnych sklepach internetowych marek, najczęściej wykorzystywanym kolorem tła jest biały. Kolejnym popularnym, również spotykanym w packshotach, jest elegancka czerń. Ta często zestawiana jest z produktami luksusowymi, jak zegarki czy elektronika. Zaraz po czerni i bieli w kolejce po popularność stoi neutralna szarość, która świetnie komponuje się z produktami w żywych kolorach. Fotografia produktowa ma jednak wiele odcieni, a nasze głowy są pełne pomysłów. Dlatego na zdjęciach wykonanych w marszalu znajdziesz całą paletę barw!
Tło a psychologia koloru w marketingu
Czy wiesz, że obecność konkretnych barw na zdjęciu może wpływać na decyzje zakupowe klientów? Spełniają między innymi funkcje:
- informacyjną – zwracają uwagę odbiorców na konkretne cechy produktu;
- emocjonalną – wywołują u klientów określone emocje;
- estetyczną – przyciągają wzrok konsumentów, a także zapewniają spójność przekazu marketingowego.
Skupmy się na wywoływaniu emocji, bo one są jednym z czynników podejmowania decyzji. Jakie więc emocje mogą wzbudzać kolory?
Mówi się, że niebieski jest kolorem zaufania i profesjonalizmu, a także opanowania. Marki chętnie wykorzystują ten kolor w swoich identyfikacjach wizualnych. Świetnie sprawdza się także w fotografii produktowej, zwłaszcza przy zdjęciach urządzeń gospodarstwa domowego, podkreślając niezawodność i doskonałą jakość produktu. Specjaliści odradzają jednak wykorzystywanie tego koloru w fotografii kulinarnej, bowiem zmniejsza apetyt, przez co fotografowane danie może nie prezentować się tak smakowicie, jak powinno. Przeciwny na kole barw pomarańczowy zachęca do działania. Może także przywodzić na myśl cytrusowy owoc i przez to kojarzyć się z ze zdrowiem i witalnością. To można wykorzystać w fotografii kosmetyków, szczególnie tych do pielęgnacji skóry.
Kolejnym, pobudzającym do działania (a także do robienia zakupów!) kolorem, jest czerwień. Ta często kojarzy się z miłością, pasją i kobiecością. Będzie zatem pasować doskonale do zdjęć kosmetyków do makijażu, podkreślą miłość do sztuki wizażu i pięknego wyglądu. Na kole barw przeciwnikiem czerwieni jest zieleń. Ta z kolei, jest kolorem spokoju i łagodności. Kojarzy się z bezpieczeństwem, relaksem i naturą, dlatego tło w zielonych barwach świetnie sprawdzi się w zestawieniu z dietami pełnymi warzyw, produktami ekologicznymi czy ułatwiającymi relaksację, jak olejki zapachowe.
Dlaczego kolor jest istotny?


Barwy na fotografiach produktowych mogą zachęcić klienta do zakupów. By to osiągnąć warto odpowiednio wykorzystywać skojarzenia związane z konkretnymi barwami.