Produkty przygotowane? Światło ustawione? To możemy zabrać się do fotografowania! Jednym z sekretów udanych zdjęć produktowych jest właściwa kompozycja. Jakie są jej rodzaje? Zdradzimy ci kilka z nich i podpowiemy, jak je wykorzystać.
Kompozycja centralna w fotografii produktowej
Za najbardziej podstawowy rodzaj kompozycji uznaje się centralną, gdzie fotografowany przedmiot znajduje się w środku kadru. Ten sposób jego umieszczenia podkreśla jego ważność i kieruje na niego wzrok klienta.
Produkt sfotografowany w centralnej kompozycji prezentuje się znakomicie na jednolitym tle, dlatego to doskonały wybór dla packshotów. Z bieli wynurzy się znakomicie oświetlony przedmiot o nasyconych kolorach, co fantastycznie podkreśli jego zalety.
Centralna kompozycja sprawdzi się także w organicshotach, czyli prostych kadrach otulonych naturalnym światłem, oraz stylizowanych aranżacjach.
Zasada trójpodziału
Kolejną, popularną zasadą kompozycji jest trójpodział. Być może brzmi to abstrakcyjnie, no bo gdzie w podzielonym na trzy części obrazie mają znaleźć się fotografowane elementy? Spieszymy z wyjaśnieniem! Wyobraź sobie, że na fotografię nakładasz siatkę przypominającą planszę do gry w „kółko i krzyżyk”. Miejsca, w których przecinają się linie to mocne punkty, w których powinny znaleźć się fotografowane przedmioty. Jak twierdzą eksperci, taka aranżacja jest niezwykle atrakcyjna w odbiorze, dlatego wykorzystanie jej w stylizowanych kadrach z pewnością przyciągnie do twoich produktów wzrok klientów.
Dynamiczna kompozycja zdjęć produktowych
Innym rodzajem kompozycji, często wykorzystywanym w fotografii produktowej, jest kompozycja dynamiczna. Nie chodzi tu o fotografowanie poruszających obiektów, a o umieszczenie ich w taki sposób, by tworzyły skosy, bowiem takie elementy w plastyce uznawane są za ruchome. Dzięki zastosowaniu takiej skośnej aranżacji fotografia produktowa będzie sprawiała wrażenie przepełnionej energią. Połączenie jej z żywymi kolorami tła z pewnością zatrzyma odbiorców na dłużej.
Kompozycja zamknięta na fotografiach produktowych
Proste packshoty zwykle wykonuje się w kompozycji zamkniętej, czyli takiej, w której wszystkie fotografowane elementy znajdują się w całości w kadrze, a główny motyw w jego centrum. Oczywiście, wiadomo, że tego wymagają zasady przygotowania tych minimalistycznych ujęć. Warto jednak zwrócić uwagę, że reguła ta nie pojawiła się znikąd – dzięki zastosowaniu kompozycji zamkniętej obraz jest jeszcze bardziej przejrzysty i nie pozostawia swobody w interpretacji.
Zdjęcia produktowe w otwartej kompozycji
Pole do interpretacji pozostawia natomiast kompozycja otwarta, która doskonale sprawdza się w produktowych aranżacjach. Stosując ją tworzymy ujęcia, w których przedmioty w kadrze wychodzą poza jego ramy. Dzięki temu dodatkowo działa się na wyobraźnię odbiorcy i sprawia, że kadry są ciekawsze. Szczególnie w aranżacjach przypominających domowe przestrzenie możemy uaktywnić wyobraźnię widzów. Wielu z nich może zastanawiać się, jak wyglądałoby całe wnętrze pomieszczenia lub jak wygląda fotografowana modelka. To dobry sposób na wyróżnienie twoich produktów, prawda?
Perspektywa zdjęć produktowych
Pisząc o kompozycji zdjęć produktowych nie możemy także pominąć związanej z nią perspektywy. Najczęściej wykorzystywaną jest ta, gdy nasz obiektyw jest utrzymany na poziomie fotografowanego przedmiotu. To rozwiązanie idealne dla packshotów. W fotografii produktowej popularne są także perspektywa żabia i ptasia.
Żabia i ptasia perspektywa
By te zwierzęce terminy nie wydawały się być czarną magią, spieszymy z wyjaśnieniem. Perspektywa żabia, to taka, z której fotografujemy od dołu. Wtedy produkty sprawiają wrażenie większych, bardziej majestatycznych, a przez to przykuwających uwagę.
W ptasiej perspektywie natomiast przenosimy się na drugą stronę uwiecznianego przedmiotu i fotografujemy go od góry. Ten sposób ujmowania produktów w kadrze możesz kojarzyć z Instagrama, bowiem tam swego czasu cieszył się niesamowitą popularnością. Flatlay, bo o nim mowa, to kompozycja ułożonych na płasko produktów i towarzyszących im rekwizytów, sfotografowana właśnie z ptasiej perspektywy. Świetnie sprawdza się między innymi na zdjęciach produktowych kosmetyków, o czym pisaliśmy w poprzednich artykułach ➡️ Jak fotografować kosmetyki.
Profesjonalne zdjęcia produktowe
Rodzaje kompozycji i perspektywy nie ograniczają się jedynie do tych przybliżonych w artykule. Dla naszych fotografów każde zlecenie jest wyjątkowe. Możesz mieć pewność, że kompozycję, perspektywę i aranżację dobiorą w indywidualny sposób a Twoje produkty na fotografiach staną się dziełami sztuki!