Wykonanie fotografii produktowej to nie tylko naciśnięcie spustu migawki. Czego jeszcze potrzebujesz?
Parafrazując słowa znanej piosenki, możemy powiedzieć, że: „fotografować każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej”.
Co jest potrzebne do fotografii produktowej?
Stworzenie idealnego zdjęcia produktowego to nie tylko przygotowanie produktu, wybór kadru i naciśnięcie spustu migawki. Niezwykle istotne są także między innymi sprzęt fotograficzny, obiektyw, oświetlenie, tło oraz oprogramowanie do edycji zdjęcia.

Aparat lub smartfon
Jak już wiesz z naszych poprzednich wpisów https://marszalstudio.pl/smartfon-kontra-profesjonalny-aparat, zdjęcia produktowe możesz wykonywać zarówno profesjonalnym aparatem jak i smartfonem. Pierwsza z opcji sprawdzi się najlepiej, bowiem korzystając z aparatu uzyskasz dużo lepszą jakość i plastykę obrazu. Ten wybór niesie za sobą jednak wymagania dotyczące wiedzy, jak wykorzystać taki sprzęt, a także znacznie wyższe koszty. Jeśli więc jesteś początkującym przedsiębiorcą, bez wielkich budżetów reklamowych, tworzącym fotografie do mediów społecznościowych, śmiało rób zdjęcia telefonem.
Obiektyw do fotografii produktowej
Decydujesz się na użycie aparatu fotograficznego? Zwróć uwagę na jego obiektyw! W fotografii produktowej odradza się korzystanie z szerokokątnych obiektywów, które zdają się być atrakcyjne ze względu na możliwość uchwycenia szerokiego planu. Ich ciemną stroną jest jednak zniekształcenie perspektywy przy bliższych ujęciach, co może spowodować, że fotografowany produkt będzie wyglądał nieatrakcyjnie. A przecież nie o to chodzi!
Bezpiecznym rozwiązaniem będzie obiektyw standardowy, o którym mówi się, że najlepiej odwzorowuje to, jak widzi ludzkie oko. Dla aparatów pełnoklatkowych będzie to obiektyw 50mm. W fotografii produktowej dobrze sprawdzą się także obiektywy długoogniskowe, na przykład 70 mm, 85 mm czy 105 mm.
Odpowiednie świetlenie
Niezwykle ważne jest oświetlenie. Odpowiednie może być światło miękkie, niedające ostrych cieni. Fotografować możesz w świetle dziennym lub sztucznym, błyskowym albo stałym. O tym, jak tworzyć zdjęcia produktowe w dziennym świetle pisaliśmy w jednym z poprzednich artykułów ➡ https://marszalstudio.pl/jak-fotografowac-produkty-w-naturalnym-swietle/, dlatego tu przybliżymy temat światła sztucznego.
Profesjonalny fotograf produktowy postawi na lampy studyjne, ze światłem stałym lub błyskowym, rozproszonym i zmiękczonym poprzez softboxa. Wielu korzysta także z lamp LED. Rozwiązaniem, z którego można skorzystać w warunkach domowych tworząc packshoty jest namiot bezcieniowy w komplecie z ledowymi listwami. Korzystanie z niego jest bardzo łatwe, a dodatkowo nie zajmuje wiele miejsca.
Tło do fotografii produktowej
Choć tłom do fotografii produktowej poświęciliśmy już cały artykuł ➡ https://marszalstudio.pl/jakie-tlo-do-fotografii-produktowej-wybrac/ nie sposób nie wspomnieć o nich w tym zestawieniu. Ich wybór w procesie przygotowania zdjęć produktowych również jest niezwykle istotny. Jeśli wykonujesz packshoty postaw na białe tło (w warunkach domowych świetnie sprawdzi się nawet brystol!). Jeżeli natomiast tworzysz produktowe aranżacje rodzaj i kolor tła dobierz zwracając uwagę na charakter produktu. W przypadku zdjęć beauty mogą sprawdzić się eleganckie kamienie, rozwiązaniem dla zdjęć kulinarnych może być na przykład drewno.
Oprogramowanie do postprodukcji
Jak to mówią, last but not least w tym zestawieniu to program do obróbki zdjęć. By produkt prezentował się idealnie, konieczny jest retusz. Fotografowie najczęściej wykonują go w Photoshopie. Praca na warstwach dla wielu może jednak okazać się wyzwaniem, dlatego początkującym sugerujemy zwrócić uwagę na aplikacje, które, dzięki wsparciu sztucznej inteligencji, automatycznie usuwają tło. Kilka z nich przestawiliśmy w ostatnim artykule ➡ https://marszalstudio.pl/zdjecia-na-bialym-tle-aplikacje-ai/.
Wykonanie zdjęć produktowych
Jak możesz zobaczyć, tworzenie idealnych zdjęć produktowych to proces, w którym należy zadbać o szereg elementów, zaczynając od sprzętu, kończąc na oprogramowaniu do edycji. W tę przygodę z fotografią produktową możesz wybrać się samodzielnie lub zlecić to profesjonalistom. W marszalu zajmiemy się wszystkim od A do Z, a efekty z pewnością cię zachwycą.