“Fotografia produktowa książka” – od czego zacząć, jak kontynuować naukę fotografii produktowej? Sięgnij po dawkę wiedzy z literatury! Zobacz nasze książkowe polecajki!
Niektórzy mówią, że „kto nie ma w głowie – ten ma w Photoshopie”, inni natomiast nie zgadzają się z tym twierdzeniem, bowiem uważają, że podstawą do fotografowania powinna być umiejętność przygotowania scenerii i obiektu przed przystąpieniem do jego uwieczniania w kadrze. My należymy do drugiej grupy i wierzymy, że w fotografii produktowej wiedza idzie w parze z profesjonalizmem. Uczyliśmy się od najlepszych i początkującym zawsze radzimy to samo. Przygotowaliśmy więc przegląd książek o fotografii produktowej autorstwa mistrzów w swojej dziedzinie. Masz ochotę na odrobinę literatury?
Podobne artykuły
Eberhard Schuy „Fotografia produktowa książka. Od przedmiotu do martwej natury”

To o fotografia produktowa książka must have w twojej biblioteczce, jeśli zajmujesz się fotografią produktową! Można wręcz powiedzieć, że to „Biblia fotografa produktowego”. Eberhard Schuy omawia w niej sposoby aranżacji oraz schematy oświetlenia zdjęć produktów. Dowiesz się między innymi, jak przedstawić przedmiot, by wyglądał na trójwymiarowy czy jak „zawiesić” go w powietrzu. Znajdziesz tu także niezwykle dokładną analizę ułożenia scen z prostymi przedmiotami, takimi jak filiżanka herbaty, liść, obuwie lub kapsel, ale też tymi trudniejszymi w fotografowaniu, na przykład wylewająca się woda, poruszone kieliszki albo bąbelek powietrza.
Po lekturze tej książki będziesz nie tylko fotografem produktowym doskonałym technicznie, ale też wyczulonym na aspekty psychologiczne. Autor zwraca bowiem uwagę na to, w jaki sposób wzrok wędruje po zdjęciu i na co jako pierwsze zwracamy uwagę. To niezwykle istotne, by wiedzieć jak przyciągnąć klienta.
Eliot Siegel „Fotografowanie mody. Praktyczny podręcznik”

Szukając w Google słowami fotografia produktowa książka z pewnością nie trafisz na tę pozycję. Zapewne myślisz, że ta książka pojawiła się w naszym spisie przez pomyłkę, jednak musimy wyprowadzić cię z błędu. Jest tutaj nieprzypadkowo! Wskazówki dotyczące fotografii mody mogą przydać się przy tworzeniu zdjęć na duchu czy aranżowanych zdjęć produktów z modelką. W tej pozycji znajdziemy praktyczny przewodnik tworzenia zdjęć od A do Z, a to zagadnienia zdecydowanie uniwersalne. Autor zawarł w niej dawkę wiedzy o perspektywie, sposobach kadrowania, rekwizytach. Sporo miejsca poświęcił także technikom oświetlenia, a to jest niezwykle ważne, by stworzyć idealne zdjęcia produktowe. W dalszej części książki omawiane są różnego rodzaju pozy modelek. Z tymi warto się zapoznać, jeśli pracujesz nad modowymi kampaniami!
Fil Hunter, Steven Biver, Paul Fuqua, Robin Reid „Światło w fotografii. Magia i nauka”

Kolejną wartą uwagi pozycją jest ta skupiająca się wyłącznie na świetle w fotografii. Autorzy poruszają nie tylko kwestie wyboru wyposażenia oświetleniowego, ale także prowadzą rozważania na temat zachowania światła, jego odbicia, kierunku czy kąta padania. Te zawiłości techniczne przedstawiają przekładają na fotografowanie produktów. Wskazują, jak wykorzystać światło do podkreślenia kształtu i konturu oraz jak fotografować metal i szkło. Dużo miejsca poświęcono fotografowaniu białego przedmiotu na białym tle (ta wiedza zdecydowanie może się przydać podczas tworzenia packshotów białych produktów! oraz czarnego artykułu na czarnym tle. W książce znalazł się także rozdział o fotografowaniu w plenerze oraz budowaniu własnego studia. To z pewnością cenne wskazówki dla początkujących!
Scott Kelby „Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć”

Fotografowane przedmioty już dawno przygotowane, światło ustawione, zdjęcie produktowe praktycznie zrobione. Co nam zostało? Oczywiście, edycja zdjęć, która jest równie istotna jak przygotowanie scenerii. Jeśli zastanawiasz się, jak się za to zabrać, koniecznie zajrzyj do książki „Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć” Scotta Kelby’ego, jednego z najchętniej czytanych autorów-fotografów. Z niej dowiesz się między innymi, jak skorygować wady optyczne w kilku krokach, przesuwać elementy w kadrze czy usuwać szumy. W rozdziałach książki nie zabrakło także tych podstawowych zagadnień jak korekcja zdjęć w Camera Raw, kadrowanie albo konwersja na czerń i biel. Została napisana z lekkością i poczuciem humoru, dlatego jej lektura z pewnością będzie łączyła przyjemność czytania z przyswajaniem ogromnej ilości przydatnej wiedzy.
Thomas Bertling “How to Render: The Fundamentals of Light, Shadow, and Reflectivity”

“How to Render: The Fundamentals of Light, Shadow, and Reflectivity” jest książką autorstwa Thomasa Bertlinga, doświadczonego projektanta przemysłowego i inżyniera z imponującą listą klientów, wśród których znalazły się takie firmy jak Disney, Samsung i Whole Foods. Książka ta zdobyła uznanie czytelników, uzyskując średnią ocenę 4,9 na 5 na podstawie ponad tysiąca recenzji na Amazon.
Bertling skupia się w niej na zrozumieniu i zastosowaniu podstawowych zasad światła, cienia i odbicia, które są kluczowe dla renderowania obrazów. Czytelnicy opisują książkę jako technicznie zaawansowaną, skupiającą się na fizyce światła i jej oddziaływaniu na różne materiały. Czytelnicy zauważają, że książka nie jest podręcznikiem do nauki rysunku czy perspektywy, ale skupia się na technikach renderowania, które mogą znacznie poprawić jakość finalnych prac.
Dlaczego więc się tutaj pojawiła? Jest to znakomita propozycja dla fotografów produktowych, którzy pragną zrozumieć i opanować podstawy światła, cienia i odbicia, aby stworzyć efektywne i atrakcyjne prezentacje swoich produktów.
Podsumowanie
Na rynku polskim wydane zostały też inne książki o fotografii produktowej, pośrednio lub bezpośrednio powiązane z fotografią produktową, które mogą być szczególnie przydatne dla osób zainteresowanych tym obszarem fotografii. Te publikacje dostarczają wiedzy na temat różnych aspektów procesu fotograficznego, w tym kompozycji, oświetlenia i technik edycji, które są kluczowe dla tworzenia skutecznych zdjęć produktów.
- „60 pomysłów na lepsze zdjęcia” – David duChemin. Fotografia produktowa książka – zawiera 60 krótkich lekcji i ćwiczeń, które pomogą Ci zrozumieć podstawowe zagadnienia fotografii.
- „Fotografia według Langforda dla mistrzów, czyli jak osiągnąć doskonałość” – Michael Langford. Pozycja, która szczegółowo przedstawia proces powstawania obrazu i podejmuje tematykę fotografii jako dziedziny sztuki, formy wyrazu, elementu reklamy czy nowoczesnej technologii.
- „Sekrety mistrza fotografii cyfrowej” – Scott Kelby. Bezpośredni styl, świetne poczucie humoru i ciekawe przykłady sprawiają, że to jeden z najlepszych kursów książkowych na temat fotografii.
- „Kreatywna fotografia bez tajemnic” – Bryan Peterson. Autor uczy, jak wykształcić w sobie umiejętność kreatywnego postrzegania świata, unikać wizualnych błędów prowadzących do nudnych ujęć i robić lepsze, ciekawsze i sugestywne zdjęcia.
- „Ekspozycja bez tajemnic. Jak robić świetne zdjęcia każdym aparatem” – Bryan Peterson. Książka szczegółowo omawia kwestie dotyczące czasu naświetlania, przesłony, iso i ich wzajemnych relacji.
- „Fotografia z duszą. 44 ćwiczenia zgłębiające życie, piękno i autoekspresję” – Allesandra Cave. Fotografia produktowa książka ta, to inspiracja dla wszystkich, którzy kochają fotografować, niezależnie od stopnia zaawansowania.
Jak można zobaczyć na powyższych przykładach, wiedzę o tworzeniu zdjęć produktowych możemy czerpać nie tylko z tych książek, które mają fotografię produktową w tytule. Niezwykle cenne będą pozycje opisujące pracę ze światłem czy zwracające uwagę na psychologiczne aspekty postrzegania naszych kadrów przez odbiorców. Niewątpliwie wiedza, którą wyniesiesz z tych pozycji poszerzy twoje kompetencje, dzięki czemu będziesz tworzyć jeszcze bardziej profesjonalne zdjęcia produktowe.